Vanhemmuuden tuki poikkeustilanteessa

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne yhteiskunnassamme on tuonut perheet täysin uudenlaiseen tilanteeseen. Perheenjäsenet viettävät paljon enemmän aikaa kotona, kun lasten koulunkäynti on siirretty koteihin ja varhaiskasvatusikäisten lasten hoito sekä vanhempien työt on suositeltu järjestämään mahdollisuuksien mukaan kodeissa. 

Poikkeustilanne voi tuoda lisää haasteita vanhemmuuteen. Vanhemmuuden tukeen on olemassa erilaisia netissä toimivia palveluita, joista voi saada neuvoja ja tukea haastaviin tilanteisiin. Tutustu valtakunnallisiin nettiauttamisen palveluihin, joissa sinun on mahdollista keskustella henkilökohtaisesti asiantuntijan kanssa.

 

Mannerheimin lastensuojeluliitto

Voit soittaa, kirjoittaa tai chatata vanhemmuuteen liittyvissä asioissa MLL:n maksuttomaan palveluun. Voit myös varata etukäteen aikoja keskusteluun chatissa ammattilaisen kanssa.

MLL:n vanhempainpuhelin, chat ja kirjepalvelu on auki joka päivä: https://www.mll.fi/vanhempainpuhelin/

Kaakon äipät ja iskät Facebook-ryhmässä jaetaan vertaistukea, ystävystytään, autetaan ja tsempataan toinen toistaan. Ryhmässä saa keskustella, kysellä ja tietysti myös nauraa yhdessä! Sivuilla tiedotetaan ja jaetaan kivoja ja hyödyllisiä linkkejä ja vinkkejä vanhemmuuteen. Liity ryhmään Facebookissa 

 

MLL Kaakkois-suomen piiri

Perhearki on ihanaa, mutta se voi olla myös raskasta. Kun kotona ollaan 24/7, voi tulla törmäyksiä ja pinna kiristyä helposti. Juttelu ulkopuolisen kanssa voi helpottaa. 

Vanhempi, haluatko jutella? Ota yhteyttä! MLL:n Kaakkois-Suomen piirin työntekijät tavoitat arkisin klo 13-15

Satu p. 050 513 9553 ja Saara p. 050 523 3984

 

Väestöliiton Hyvä Kysymys - verkkosivusto

Mietityttääkö sinua arjen, vanhemmuuden tai parisuhteen kysymykset? Tule mukaan keskustelemaan ilman ajanvarausta kahden kesken Väestöliiton asiantuntijan kanssa päivystyschattiin. Päivystyschatin asiantuntija voi antaa sinulle tukea, neuvoa, ohjata eteenpäin ja olla sinua varten matalalla kynnyksellä arjen asioissa. Chat on avoinna arkipäivisin klo 9.30-11.30.

 

Ensi- ja turvakotien liitto

Ensi- ja turvakotien liiton Chat -keskusteluissa saat apua moneen elämäntilanteeseen: väkivaltaan, lapsiperheen erotilanteessa, vauvan unipulmiin ja muihin vauvaperheen haasteisiin tai, kun päihteet aiheuttavat huolta.

Verkkoauttajina toimivat ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta ja liiton jäsenyhdistyksistä sekä koulutetut vapaaehtoiset.

 

Suomen mielenterveys ry:n kriisipuhelin

Oletko vaikeassa elämäntilanteessa tai kokenut järkyttävän tapahtuman? Onko elämäsi juuri muuttunut ja tuntuuko se ylivoimaiselta? Koetko, ettet jaksa enää yksin huolen tai murheen kanssa? Onko sinulla itsetuhoisia ajatuksia?

Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset. sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea. Valtakunnallinen kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville ja heidän läheisilleen. Kriisipuhelin-keskustelun tavoitteena on helpottaa henkistä hätää sekä ehkäistä itsemurhia. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi.

Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111 suomen kielellä 24/7.

Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja, Kristelefon
päivystää numerossa 09 2525 0112 ma, ke klo 16.00-20.00 sekä ti, to, pe klo 9.00-13.00

Kriisipuhelimen arabiankielinen linja päivystää numerossa 09 2525 0113, ma, ti klo 11.00-15.00, ke klo 13.00-16.00 ja 17.00-21.00 sekä to 10.00-15.00
Englanniksi voi soittaa arabiankieliselle linjalle.
Ulkomailta soitettaessa esimerkiksi Kriisipuhelimen suomenkielisen linjan numero on +358 9 2525 0111.

https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numerossa-09-2525-0111

 

KAKSPY RY 

Kakspy ry:n huolipuhelimeen voit soittaa missä tahansa mieltä askarruttavassa tai kuormittavassa asiassa. Huolipuhelimessa kanssasi keskustelevat Kakspy ry:n mielenterveystyön ammattilaiset. Huolipuhelin on kohdennettu palvelemaan erityisesti Hamina-Kotka-alueen asukkaita, mutta kuka tahansa muualtakin Kymenlaaksosta tai Suomesta saa soittaa.

Toivomme, että henkilö, joka miettii huolipuhelimeen soittamista ei jäisi miettimään onko syy soittaa oikea – mikä tahansa mieltä askarruttava asia tai kysymys on oikea syy soittaa. Puhuminen on hyödyllistä, sillä se auttaa jäsentämään omia ajatuksiaan ja voi auttaa huomaamaan, ettei olekaan asioidensa kanssa yksin.
Puhelut ovat luottamuksellisia ja soittaja voi halutessaan pysyä nimettömänä. Kakspy ry ei saa taloudellista hyötyä puheluista. Soittajalle puhelu maksaa oman operaattorin perimän matkapuhelumaksun verran.

Oletko huolissasi? Kaipaatko keskustelutukea?
Soita Huolipuhelimeen, puh. 05 4600 6000 alkaen ma 30.3. ma-pe 09-15
Kakspy ry:n sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat Huolipuhelimessa sinua varten.

 

 Vanhemmuuden tuki Kymenlaakson sähköisessä perhekeskuksessa

https://www.kymenlaaksonperhekeskus.fi/apua-ja-tukea/vanhemmuuden-tuki

https://www.kymenlaaksonperhekeskus.fi/apua-ja-tukea/vanhemmuuden-tuki/tukea-ja-apua-vanhemmuuteen